W aucie posła Wójcikowskiego uszkodzone były przewody hamulcowe

Wokół tragicznej śmierci posła Rafała Wójcikowskiego ze stycznia br. narasta coraz więcej wątpliwości Czytaj więcej »

 

Giganci biznesu: Jeffrey Bezos

Innowacje biznesowe są we współczesnych czasach czynnikiem decydującym o sukcesie danej firmy. Zastosowanie nowatorskiego pomysłu sprzyja wzrostowi konkurencyjności, a także przyczynia się między innymi do spadku kosztów wytwarzania produktów, lub świadczenia usług.


Innowacyjni przedsiębiorcy, byli zazwyczaj pionierami w swoich branżach, Henry Ford w motoryzacji, Steve Jobs w sektorze informatycznym. Ich wizje, nie tylko zrewolucjonizowały dziedziny, w których działali, ale także zbili olbrzymi majątek, wprowadzając swoje pomysły w życie. Takim innowatorem był również Jeffrey Bezos, twórca Amazon.com, firmy która z małego start-upu, stała się liderem w branży handlu elektronicznego.
 
Jeffrey Bezos urodził się 12 stycznia 1964 roku. Od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie sprawami technicznymi. Bardzo lubił projektować i tworzyć proste urządzenia elektryczne. Dużą część swojego dzieciństwa spędził na ranczo u swojego dziadka, gdzie uczestniczył w jego życiu codziennym. Zajmował się między innymi wypasem bydła, i prowadzeniem traktora. Dla Bezosa była to pierwsza lekcja, która nauczyła go ciężkiej i odpowiedzialnej pracy.

W 1986 roku otrzymał dyplom z inżynierii elektrycznej i informatyki na uniwersytecie w Princetown. Swoją karierę rozpoczął w spółce Fitel, prowadzącą działalność w branży hi-tech. Po kilku miesiącach pracy w tym przedsiębiorstwie Bezos postanowił zmienić środowisko i przeszedł do Bankers Trust. Właśnie tam awansował na stanowisko wiceprezesa, mając zaledwie 26 lat. Po krótkim czasie postanowił przerwać prace w Bankers Trust, i zatrudnił się w D.E. Shaw & Co. Miliarder wspominał później, ze pracując w tej spółce giełdowej, zajmował się ”dziwaczną przedsiębiorczością”, związaną z szukaniem okazji w branżach ubezpieczeniowej, software, a także w przedsięwzięciach związanych z Internetem.

Pracując dla spółki z Wall Street, biznesmen szybko zauważył szanse rozwoju branży internetowej, a zwłaszcza w handlu online, który w tamtych czasach dopiero co raczkował. Swoje badania rynku rozpoczął od stworzenia listy potencjalnych 20 produktów, które miały być przedmiotem handlu. Po przeprowadzonej analizie rynku, wytypował dwa finalne produkty, na których zamierzał skupić swoją uwagę. Były to książki oraz płyty CD z muzyką. Ostatecznie przedsiębiorca zdecydował się na sprzedaż książek, co było uwarunkowane dwoma przyczynami. Pierwszą z nich była dostępność danych produktów w sprzedaży. W owym czasie na rynku dostępnych było ok. 1,3 miliona tytułów książkowych, a płyt z muzyką jedynie 300 000. Drugą przyczyną była większa dostępność wydawców książkowych, niż muzycznych. Zwiększona konkurencja między wydawnictwami książek, stawiała na korzystniejszej pozycji potencjalnego dystrybutora, który zamierza pośredniczyć w ich sprzedaży. Natomiast rynek muzyczny został w latach 90-tych opanowany przez sześć wytwórni muzycznych. Dzięki tak przeprowadzonej analizie rynku Bezos poznał obszar, na którym zamierzał skupić swoje siły.

Nie zastanawiając się dłużej młody Jeff porzucił dobrze płatną pracę analityka finansowego w D.E Shaw & Co, i udał się do Seattle w stanie Waszyngton. Wybór miasta nie był przypadkowy. Sprzyjające warunki biznesowe, brak podatku stanowego, bogaty dostęp do potencjalnych pracowniczych talentów z sektora wysokich technologii, a także bliska odległość od największego dystrybutora, były najważniejszymi czynnikami, decydującymi o założeniu Amazona.com właśnie w Seattle. W 1995 roku stworzony został sklep internetowy i ruszyła sprzedaż książek. Pierwsza siedziba firmy znajdowała się w garażu, wynajmowanego przez Bezosa domu. Wraz z trzema pracownikami i paroma komputerami rozpoczął pisać oprogramowanie, a także przygotowywał model biznesowy dla swojej przyszłej firmy. Dynamiczny rozwój całej branży internetowej (tzw. efekt „bańki internetowej”), wyniósł Amazona.com do grona gigantów firm należących do tak zwanego nurtu „Nowej Ekonomii”. Efektem tak spektakularnego rozwoju było wprowadzenie Amazon.com na giełdę papierów wartościowych NASDAQ w 1997, po 3 latach jej działalności.

W 1999 roku wartość rynkowa Amazon.com wynosiła ok. 6 miliardów dolarów a dynamika wzrostu przychodów pomiędzy rokiem 1997 a 1998 wyniosła ok. 283%. Kolejne lata były dla firmy w dalszym ciągu okresem gwałtownego rozwoju – już w 2000 roku Amazon.com osiągnął około miliarda dolarów przychodu ze sprzedaży. W tym samym okresie Bezos podjął decyzję o poszerzeniu asortymentu. W ofercie Amazon.com pojawiły się zabawki, biżuteria i sprzęt elektroniczny. Dzięki takiemu posunięciu biznesmena, jego firma stała się największym sprzedawcą w Internecie, notując w 2012 roku 61 miliardów dochodów. W 2013 roku miliarder wykupił trapioną przez olbrzymie problemy finansowe gazetę Washington Post za 250 milionów dolarów. Gazeta, która od ośmiu dekad znajdowała się w rękach rodziny Grahamów, stała się własnością giganta z branży e-commerce. Warto również wspomnieć, że Jeff Bezos w 2000 roku założył spółkę Blue Origin działającą w branży astronautycznej. Przedsiębiorstwo to zajmuje się projektowaniem i tworzeniem nowoczesnych systemów transportu kosmicznego i suborbitalnego.

Jeff Bezos wraz z współmałżonką Mackenzie zazwyczaj unikają prasy, starają się nie być w centrum uwagi, jednak nie uniknęli skandalu, kiedy wsparli finansowo kontrowersyjną organizację walczącą o prawa osób LGBT. Washington United for Marriage, bo o tej organizacji tu mowa, została wsparta przez małżonków kwotą 2,5 miliona dolarów. Sam Jeff Bezos znany jest podobno ze swoich libertariańskich poglądów. Według listy Forbes, właściciel Amazon.com znajduje się na 18 miejscu wśród najbogatszych ludzi świata, z majątkiem szacowanym na około 32 miliardy dolarów.

Dla entuzjastów nowych technologii i rozwiązań Web 2.0, firma Amazon.com w jak najlepszy sposób ukazuje wielkości i chłonności rynku nowoczesnych technologii, i pokrewnych dziedzin takich jak na przykład wcześniej wspomniany e-commerce, czyli handel internetowy. Krytycy wskazują na doskonały Public Relation Jeffa Bezosa, na rozdmuchiwanie bańki internetowej, a także na niezupełnie innowacyjny projekt, który jest tylko sklepem internetowym, wykorzystującym nowe kanały dystrybucji. Zapewne obydwie strony mają dużo racji, jednak kluczem do sukcesu było właśnie wykorzystanie nowych technik sprzedaży i dystrybucji do sprzedaży zwyczajnych przedmiotów, takich jak książki, bądź sprzęt elektroniczny. Na uwagę zasługuje także spółka Blue Origin, która za kilkanaście lat może stać się jednym z liderów zarządzającym organizacją i realizacją podróży kosmicznych. Być może to właśnie rozpowszechnianie nowych technologii szerokim warstwom społecznym zapewni Bezosowi coraz to wyższe miejsca na liście najbogatszych ludzi świata.

Patryk Izbiński


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *