Media, czyli o oddzielaniu ziarna od plew

Oddziaływanie ideologiczne i propagandowe przynosi znacznie lepsze i trwalsze rezultaty, bez konieczności utrzymywania licznych sił policyjnych Czytaj więcej »

 

Giganci biznesu: Michael Dell

Znane osobistości ze świata biznesu uważają, że jedną z najważniejszych umiejętności w procesie prowadzeniu działalności gospodarczej jest sprzedaż produktów czy usług oferowanych przez firmę. Umiejętność tę w mistrzowski sposób opanował Michael Dell, który zaproponował powszechnie znane produkty w bardzo atrakcyjnej formie dla konsumentów, dzięki czemu stał się jednym z gigantów działających w rozwijającej się wówczas branży IT.


Urodzony 23 lutego 1965 roku w Houston, Michael Dell, jak wielu amerykańskich milionerów cechujących się postawą „self-made”, od najmłodszych lat wykazywał się pomysłowością i zaradnością w prowadzeniu swoich małych interesów. Jako mały chłopiec pasjonował się kolekcjonowaniem znaczków. Filatelistyczne hobby dało młodemu Michaelowi szansę na zarobienie swoich pierwszych pieniędzy. W przeciwieństwie do swoich kolegów, którzy również pasjonowali się kolekcjonowaniem znaczków, Dell nie wymieniał się nimi, ale wysyłał do domów aukcyjnych swoje katalogi, a po pojawieniu się konkretnego zamówienia, wysyłał zamówiony towar. Nie inaczej było z jego pierwszą pracą, gdzie przyszły biznesmen wykazał się przedsiębiorczym podejściem. W ramach wakacyjnej pracy sprzedawał prenumeratę gazety „Houston Post”. Chłopak szybko zorientował się, że losowe wybieranie potencjalnych użytkowników prenumeraty nie jest efektywnym rozwiązaniem. Szybko znalazł sposób na rozwiązanie tego problemu poprzez wyznaczenie dwóch grup docelowych, na których zamierzał skupić swoje siły. Należeli do nich nowożeńcy oraz osoby, które właśnie zakupiły domy. Z miejskiego magistratu zdobył dokumenty świadczące o zawarciu małżeństwa, a z innych źródeł listy osób, które nabyły hipotekę. Kolejnym krokiem było przygotowanie dla każdej z tych osób indywidualnego zamówienia i rozpoczęcie sprzedaży bezpośredniej. Z tą historią związana jest pewna mała anegdota. Po rozpoczęciu roku szkolnego w liceum Della, nauczycielka kazała swoim uczniom wypełnić formularz podatkowy. Michael oszacował swój dochód na 18 000 dolarów, co nauczycielka zinterpretowała jako błąd, a przyczyną miał być źle postawiony przecinek. W rzeczywistości ta kwota okazała się prawdziwa, a młody przedsiębiorca w tamtych czasach zarabiał więcej od swojej nauczycielki.

Kariera biznesowa Della rozpoczęła się podczas jego studiów w Austin. Założył firmę PCs Limitem, która zajmowała się przebudową i sprzedażą komputerów. Siedzibą firmy był pokój Michaela w akademiku. W 1984 roku powstała Dell Computer Corporation, której kapitał zakładowy wynosił zaledwie 1000 dolarów. Przy tak niskim kapitale założycielskim młody biznesmen zmuszony był do opracowania nowatorskiego modelu biznesowego, który pozwoliłby mu przetrwać początkowy okres i umożliwić dalszy rozwój. Postanowił, że będzie budował komputery na zamówienie. Dzięki takiemu podejściu możliwe było utrzymywanie 11-dniowych zapasów, co eliminowało koszty magazynowania materiałów i gotowych towarów. Kolejnym argumentem za zastosowaniem takiego modelu w działalności firmy była eliminacja pośredników i zwiększenie poprzez to zysków firmy, a także obniżenie kosztów sprzedaży z typowych dla firm w tym sektorze 12% do 4-6 %. Wyniki Dell Computer były imponujące: w ciągu roku firma osiągnęła stopę zwrotu na poziomie 80%, a w połowie 2000 roku przychody firmy osiągnęły około 27 miliardów dolarów.

Nowoczesne technologie były dla miliardera kolejnym hobby, które zamierzał wykorzystać dla swojego biznesu. Również internet stał się dla niego sposobem na zarobienie pieniędzy i przyczynił się do rozwoju jego przedsiębiorstwa. Wykorzystując komunikację ze społeczeństwem, jaką oferuje globalna sieć, w 1996 roku Dell Company wprowadziła możliwość zakupów komputerów online. Już w 1997 roku wartość sprzedaży internetowej wyniosła ponad 3 miliony dolarów dziennie, a w 2000 roku było to już ponad 50 milionów. Połowa ogólnej sprzedaży firmy pochodziła z internetu. Firma Dell Company w roku 2000 posiadała swoje filie w 34 krajach, a także zatrudniała ponad 35 tysięcy pracowników na całym świecie.

W tym samym roku firma zredefiniowała strategię pokonywania konkurencji jakością komputerów, a także ich ceną, a z drugiej strony ogłoszono wzrost nakładów na działalność zajmującą się administrowaniem sieci i magazynowaniem danych. Do asortymentu firmy wprowadzono także komputery osobiste z systemem operacyjnym Linuks. Innym ważnym wydarzeniem w tym roku dla Dell Company była zmiana nastawienia analityków do dotychczas prowadzonego przez M. Della biznesu. Według przewidywań specjalistów, konsumenci mieli bardziej zainteresować się rozwiązaniami mobilnymi, odsuwając dotychczas używane stacjonarne komputery typu PC na bok. Pomimo że prognozy okazały się prawdziwe Dell Computer Corporation jest wciąż notowana jako firma numer 2 na świcie pod względem płynności, zysku a także wzrostu, pośród wszystkim firm działających i zajmujących się systemami komputerowymi.

Obecnie Michael Dell nie jest już dyrektorem generalnym Dell Computer Corporation. Ustąpił z tego stanowiska w 2004 roku, pozostając jednocześnie w radzie nadzorczej, a także w dalszym ciągu uczestnicząc w życiu spółki.

Michael Dell w zasadzie nie stworzył żadnego unikalnego produktu, który zrewolucjonizował życie naszego społeczeństwa, a także nie zmienił dotychczasowego stylu życia. Sukces swojego przedsięwzięcia zawdzięcza przede wszystkim innowacyjnemu modelowi biznesu, jaki został zastosowany w tej firmie. Innym ważnym przedsięwzięciem była dywersyfikacja produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo. Rozszerzenie zakresu usług o takie produkty jak serwery czy sieciowe urządzenia do przechowywania danych w znaczący sposób wpłynęła na wielkość sprzedaży firmy. W roku 2000 wspomniane produkty stanowiły w strukturze całkowitej sprzedaży ponad 48%. Przedsiębiorca, dzięki swojej innowacyjnej strategii, perfekcyjnie wykorzystał bezpośrednią komunikacje z klientem. Zastosowanie tego narzędzia umożliwiło stworzenie silnej marki, obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów, a także pozwoliło na wykreowanie wiernego rynku konsumentów. Przykład ten wskazuje, że nie tylko rewolucyjny produkt może być kluczem do sukcesu, ale także unikalny model organizacji firmy i sprzedaży produktów może zdecydować o sukcesie danego przedsięwzięcia.

Patryk Izbiński


One Response to Giganci biznesu: Michael Dell

  1. Michael Dell napisał(a):

    Michael Dell, jest właścicielem firmy, którą wykupił w ubiegłym roku z giełdy + na rozkręcenie biznesu, oprócz 1000$ miał jeszcze pożyczkę od rodziców w kwocie 300tys. $ 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *