Prof. Wolniewicz: Jak parszywieje Unia Europejska

Zachęcamy do obejrzenia jednego z ostatnich wystąpienia prof. Wolniewicza. Warto się nad nim zastanowić i starać się wyciągnąć wnioski Czytaj więcej »

 

Giganci Biznesu: Raymond Kroc

Złota litera M górująca w miastach, galeriach handlowych czy na autostradach jest znakiem rozpoznawalnym na całym świecie. Uśmiechnięty clown o czerwonych włosach, noszący żółty uniform i śmieszne długie buty jest symbolem znany w każdym zakątku naszego globu. Restauracje McDonald’s, bo o nich tu mowa, zrewolucjonizowały branże gastronomiczną, a także stały się symbolem procesów globalizacji. Sukces ten zawdzięczają nie Ronaldowi McDonaldowi, będącemu tylko elementem strategii marketingowej tej międzynarodowej firmy, ale właśnie skromnemu komiwojażerowi i sprzedawcy mikserów, Raymondowi Krocowi.


Kroc urodził się 5 października 1902 roku w mieście Oak Park w stanie Illinois. O jego wczesnych latach życia wiadomo tyle, że w wieku 15 lat sfałszował swoją datę urodzenia. Oszustwa dokonał w nadziei, że zostanie zwerbowany i przyjęty do armii Stanów Zjednoczonych, która właśnie przystąpiła do I wojny światowej. Niestety nie udało się mu wziąć udziału w działaniach wojennych, ponieważ zanim zdążył odbyć szkolenie w stanie Connecticut, wojna zakończyła się. Młody Ray zaczął rozglądać się za pracą, imał się różnych zajęć, jednym z nich była gra na pianinie. W 1922 roku podjął pracę w firmie Lilly-Tulip Cup w charakterze sprzedawcy papierowych kubków. Dzięki żyłce do interesów, Kroc był jednym z najlepszych sprzedawców w firmie. Jednak kiedy jeden z jego klientów, Earl Price (założyciel firmy Price Multimixers), pokazał młodemu handlowcowi swój nowy wynalazek, pięciołopatkowy mikser, ten postanowił od razu zmienić pracodawcę i podpisał umowę na sprzedaż mikserów w na terenie Stanów Zjednoczonych.

Większość dotychczasowej kariery zawodowej Kroc spędził na sprzedaży różnych produktów. Jednak w 1954 roku, w życiu 52 letniego już sprzedawcy nastąpił przełom, który odmienił całkowicie jego karierę. Podczas jednej z ostatnich podróży służbowych (Ray Kroc myślał już w tym czasie o przejściu na emeryturę), trafił do niewielkiej restauracji w miejscowości San Bernardino, która była prowadzona przez braci Dicka i Maca McDonaldów. Wizyta w restauracji niezwykle zaskoczyła przyszłego miliardera, organizacja pracy szczególnie zwróciła jego uwagę. W lokalu znajdowało się osiem mikserów, które potrafiły jednocześnie zrobić czterdzieści koktajlów mlecznych. Innym niezwykłym pomysłem było zainstalowanie maszyny taśmowej do produkcji hamburgerów. Zastosowanie takiego urządzenia pozwoliło skrócić czas produkcji i dostarczenia kanapek dla klientów do 60 sekund. Aby przyśpieszyć proces sprzątania po klientach bracia rozdawali papierowe serwetki a także plastikowe naczynia. Oprócz tego menu było niezwykle okrojone, dostępne było jedynie kilka dań. Raymond Kroc był przekonany, że zastosowanie takich rozwiązań w gastronomii zrewolucjonizuje całą branżę, przez co nakłonił braci McDonald do sprzedania mu licencji na prowadzenie własnych restauracji. W zamian zagwarantował im procent od sprzedaży produktów z każdej restauracji założonej na zasadzie franczyzy. Otwarcie pierwszej restauracji nastąpiło rok później w 1955 roku, w miejscowości Des Plaines. Niebawem pojawiły się kolejne lokale, wchodzące w skład przyszłego imperium. Po rozpoczęciu własnej działalności, przedsiębiorca stworzył filozofię swojej firmy, a także sformułował strategię rozwoju. Cztery filary, które zostały podstawą strategii imperium McDonald’s to: jakość, obsługa, czystość a także wartość. Kroc wprowadził także swoje innowacyjne pomysły do firmy: określił jednakowe standardy dla wielkości kanapek, a także co do ilości cebuli, jaka była umieszcza w każdej z nich. Stworzył też laboratorium, które zajmowało się badaniem jakości frytek i innych produktów oferowanych przez jego restauracje.

Rozbudowa hamburgerowego imperium nie byłaby tak efektywna, gdyby nie ścisłe zalecenia i normy, jakie musieli stosować przyszli franczyzobiorcy restauracji Raya Kroca. Bezwzględnie wymagał, aby jego handlowi partnerzy stosowali się do jego rad i wskazówek. Dzięki zestandaryzowaniu działań we wszystkich lokalach, sieć restauracji była w stanie stworzyć podobne warunki w jej lokalach, co wpłynęło na poprawę wizerunku całej organizacji. W 1960 roku dochody wyniosły około 75 milionów dolarów, co przeniosło się na zysk w wysokości 139 tysięcy dolarów. W tym samym czasie Kroc wprowadził swój nowy pomysł dotyczący modelu biznesu, który miał na celu zakup ziemi i dzierżawę jej przyszłym franczyzobiorcom. W taki oto sposób biznesmen poszerzył kontrolę nad swoją siecią restauracji a także zwiększył zysk z każdego lokalu.

W 1961 roku Kroc, przejął udziały braci McDonalds za 2,7 miliona dolarów, i od tego czasu nastąpił dynamiczny rozwój sieci, której jedynym właścicielem był już bohater tego artykułu. Przyczyniła się do tego gigantyczna kampania reklamowa, a także stworzenie postaci Ronalda McDonalda, charakterystycznego clowna, o którym mowa we wstępie. Ciekawostką jest to, że postać tego wesołego clowna była w 1965 r. bardziej znana dzieciom, niż ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych. W 1963 r sprzedano miliard hamburgerów, oraz otworzono pięćsetną restaurację należącą do imperium Kroca. W 1965 nastąpiło upublicznienie akcji McDonald’s na giełdzie papierów wartościowych, co przyniosło biznesmenowi dodatkowe 3 miliony dolarów. Po ugruntowaniu swojej pozycji na terenie Stanów Zjednoczonych, firma rozpoczęła swoja ekspansję w Kanadzie, a następnie na rynki europejskie i azjatyckie. W kolejnych latach marka McDonald’s stała się znana na całym świecie, stając się prekursorem w branży „fast food”, będąc jednocześnie inspiracją dla innych sieci, które przyjęły podobny model działania, oferując swoje unikatowe produkty.

W 1984 roku Raymond Kroc umiera, pozostawiając po sobie olbrzymie imperium, które odmieniło dotychczasowy model prowadzenia biznesu nie tylko gastronomicznego. Sieć stała się symbolem globalizacji, bardzo często mówi się także o procesie mcdonaldyzacji, która polega na przyjmowaniu amerykańskich wzorców zachowań. Bardzo często sieć McDonad’s oskarżana jest o niszczenie konkurencji, zwłaszcza tej z sektora małych przedsiębiorstw, a także o praktyki monopolistyczne. Kontrowersje wzbudzają także serwowane posiłki w sieci, które mają przyczyniać się do wzrostu otyłości wśród dzieci, młodzieży, a także dorosłych. Krytyka sieci McDonald’s była pretekstem do wprowadzania idiotycznego prawodawstwa, czego przykładem jest stan Kalifornia, którego władze nakazały dodawać do każdego zestawu oferowanego przez restauracje, jabłek oraz innych owoców, które zapewne lądują w koszu. Obecnie imperium zbudowane przez Raymonda Kroca, składa się z około 32 tysięcy obiektów, zatrudniających prawie pół miliona pracowników, a także prowadzi swoją działalność w 119 krajach na świecie. Należy także wspomnieć że marka McDonald’s jest jedną z najbardziej rozpoznawanych na całym świecie.

Patryk Izbiński


4 Responses to Giganci Biznesu: Raymond Kroc

  1. Marko napisał(a):

    [… komentarz usunięty…]

  2. pawel napisał(a):

    @Marco
    Zostałeś zabanowany już dawno, nieodwołalnie. Jeszcze tego nie zrozumiałeś? Żegnamy

  3. gonzo napisał(a):

    za to ze pisał prawde został MARKO zbanowany. smiech na sali.

  4. gonzo napisał(a):

    Marko . prowadz bloga. chetnie bym cie czytał.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *