A co, jeśli macica palestyńskiej kobiety pokona Izrael?

Prezydent Donald Trump uznał kilka dni temu Jerozolimę za stolicę państwa Izrael. Wiadomo było, że wywoła to w tym kraju wzrost napięcia i niezadowolenie Czytaj więcej »

 

Umiejętność autoprezentacji i świadomość zachowania się przy stole mogą… zdecydować o Twoim sukcesie negocjacyjnym. O czym powinieneś pamiętać podczas kolacji biznesowej?

Wiele spraw dotyczących naszej pracy wychodzi często poza biuro, by toczyć się np. w restauracji. To podczas posiłku negocjowane bywają warunki umów, czy doprecyzowywane zasady biznesowej współpracy. W tak nieformalnych okolicznościach zdecydowanie łatwiej także przełamać lody i zacieśnić relacje z kontrahentem. Dlatego tak istotną kwestią jest świadomość zasad savoir – vivre przy stole. O czym powinieneś pamiętać, aby uniknąć niezręcznych sytuacji i kłopotliwych wpadek podczas spotkania biznesowego w restauracji?

Zanim zasiądziecie do stołu…

Jeśli to Ty jesteś osobą zapraszającą na spotkanie, zacznij od wyboru i sprawdzenia lokalu. Wybierz się zatem do danej restauracji i zamów dowolne danie, by sprawdzić jakość serwowanej kuchni i poziom oferowanej obsługi. Ta praktyka nie jest oczywiście konieczna, jeśli doskonale znasz lokal do którego się wybieracie. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w potencjalnie wybieranej restauracji? Między innymi na poziom hałasu, muzykę, jaka w tle towarzyszy gościom, szybkość obsługi, to, jacy goście zazwyczaj odwiedzają restaurację (Głośna młodzież, a może rodzice z małymi dziećmi?), a także ceny, z jakimi należy się liczyć organizując tego typu spotkanie (dzięki temu rachunek za kolację po prostu Cię nie zaskoczy).

Jeśli nie znasz preferencji swojego gościa w zakresie jedzenia i wybieranych najczęściej dań, zdaj się na restaurację o szerokim menu, pozostawiającym bogate możliwości wyboru. Zastanów się także, czy charakterowi spotkania bardziej odpowiadać będzie restauracja zdecydowanie elegancka, wyposażona we włoską porcelanę, sztućce Gerlach i śnieżnobiałe obrusy, czy może lokal o nieco mniej formalnym klimacie.

Do restauracji przyjdź mniej więcej 10 minut przed umówioną godziną spotkania. Tyle czasu wystarczy, aby zebrać myśli, przygotować się do spotkania i po prostu złapać oddech. Jeśli przybędziesz na miejsce znacznie wcześniej, przysporzy Ci to jedynie dodatkowego stresu związanego z oczekiwaniem na ważnego gościa.

Savoir – vivre przy stole…

Złożenie zamówienia to kwestia budząca często szereg wątpliwości. Kto powinien zrobić to pierwszy? Z reguły pierwszeństwo w tej kwestii otrzymuje osoba będąca gościem, jednak nie trzeba sztywno trzymać się powyższej zasady. Ważne jest jednak, aby posiłek rozpocząć dopiero w chwili, gdy wszyscy obecni przy stole otrzymają zamówione dania. Także tempo jedzenia zyskuje tutaj na znaczeniu. Powinieneś bowiem spożywać posiłek w takim tempie, aby móc skończyć mniej więcej w tym samym czasie, co Twój gość.

Poza tym, podczas kolacji biznesowej obowiązują te same zasady, jak przy każdym posiłku serwowanym przy stole. Pamiętaj więc, aby łokcie trzymać poza stołem, natomiast ręce na stole, a nie pod nim. Nogi skrzyżowane lub oplecione wokół nóg krzesła uchodzą za wyjątkowo nieeleganckie zachowanie, tak, jak i pozostawienie serwety nietkniętej podczas posiłku. Otóż serwetę rozkładamy na kolanach, a po skończonym posiłku odkładamy ją na stół, niezłożoną, z prawej strony talerza.

Ponad to warto pamiętać, że:

  •     Robiąc przerwę w posiłku odkładamy sztućce na talerz tak, aby ostrze noża skierowane było do środka a zęby widelca w górę lub w dół.
  •     Kończąc posiłek odkładamy sztućce na talerzu, równolegle względem siebie, trzonkami zwróconymi w prawo w dół.
  •     Kieliszek trzymamy za nóżkę.
  •     Korzystamy ze sztućców po kolei, rozpoczynając od tych, które leżą po zewnętrznej stronie.


Po zakończonej kolacji…

W przypadku spotkania biznesowego nie ma jednej obowiązującej zasady w kwestii płacenia rachunku. Każdy płaci za siebie, płacicie po połowie lub Ty płacisz za gościa – kwestia ta jest do ustalenia. Natomiast warto pamiętać tutaj o napiwku dla obsługi. Z reguły jest to kwota stanowiąca 10 – 20% wartości rachunku.


One Response to Umiejętność autoprezentacji i świadomość zachowania się przy stole mogą… zdecydować o Twoim sukcesie negocjacyjnym. O czym powinieneś pamiętać podczas kolacji biznesowej?

  1. Luigi Saladini napisał(a):

    Skąd pomysł na 20% napiwek? Od zawsze slysze, ze 10% jest mile widziane. Ogólnie artykuł ciekawy i kilku nowych rzeczy sie dowiedziałem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *