Przy sprzedaży mieszkania możemy szukać pomocy u profesjonalistów z biura nieruchomości.
Na pewno doradzą i przeprowadzą nas przez szereg formalności. To bardzo cenne wsparcie ze strony doświadczonych ludzi.
Niestety sprzedaż mieszkania to nie lada wyzwanie, ale zawsze możemy skorzystać z usług profesjonalistów. Bowiem umowa sprzedaży to szczęśliwy koniec tego procesu, ale po drodze trzeba załatwić jeszcze wiele spraw.
- Pełny poradnik przy sprzedaży mieszkania: https://sonarhome.pl/lp/sprzedaz-mieszkania-formalnosci-2018
Sprzedaż mieszkania – od czego zacząć?
Na samym początku dobrze jest ustalić stan prawny nieruchomości. Z pomocą przyjdzie nam doświadczony pośrednik nieruchomości. Zaoszczędzi nam to późniejszych nieporozumień oraz usprawni cały proces. Dobrze jest posiadać dokument stwierdzający wyłączne prawo do sprzedaży lokalu.
Kolejny krok to wycena wartości mieszkania. Można zrobić to samodzielnie i w bardzo prosty sposób. Wystarczy skorzystać z wyceniarki online dostępnej na stronie https://sonarhome.pl. Wystarczy wpisać m.in. metraż, liczbę pokoi czy lokalizację. Jeśli okaże się to zbyt trudne lub po prostu nie mamy czasu może zwrócić się do biura nieruchomości. Po ustaleniu ceny będziemy mogli wystawić już ogłoszenie o sprzedaży mieszkania.
Kiedy zgłosi się osoba zainteresowana kupnem mieszkania możemy zaproponować podpisanie umowy przedwstępnej. Ponieważ czas na oczekiwania na przyznanie kredytu hipotecznego bywa dość długi i warto sporządzić taką umowę.
Potrzebne dokumenty
Aby spełnić wszystkie wymagania potrzebne są następujące dokumenty:
- odpis z księgi wieczystej
- akt notarialny lub zaświadczenie o przysługiwaniu spółdzielczego własnościowego mieszkania
- zaświadczenie o braku zaległościach w opłatach do spółdzielni
- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizn
- zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich osób z mieszkania
- zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji
Sprzedaż i przekazanie mieszkania
Kiedy już zgromadzimy wszystkie potrzebne dokumenty należy udać się do notariusza. Następuje spisanie umowy sprzedaży. Nie ma uregulowań prawnych kto ponosi koszty notariusza, przyjęte jest że to kupujący zazwyczaj płaci.
Następnie, aby doszło do przekazania kluczy potrzebna jest jeszcze jedna umowy: zdawczo-odbiorcza. Powinna ona zawierać dokładne dane obu stron, szczegółowy opis mieszkania, można dołączyć dokumentację zdjęciową oraz należy spisać stan liczników.
Podatek od sprzedaży
Niestety jeśli sprzedaliśmy mieszkanie w czasie krótszym niż 5 lat od momentu jego zakupu musimy uiścić opłatę w Urzędzie Skarbowym. Rozliczamy się z tego na druku PIT-39. Możemy uniknąć tej opłaty jeśli zdeklarujemy, że uzyskane środki zostaną przeznaczone na inny cel mieszkaniowy – mamy na to aż dwa lata.
Należy pamiętać o rozwiązaniu umów z dostawcami prądu, wody czy gazu. Albo jeśli wyrazi taką chęć kupujący dokonać cesji. Inna opcja to przeniesienie usług na inny adres. Należy także wcześniej sprawdzić czy w przypadku rozwiązania umowy nie zostaną naliczone kary.
Zobacz również: Formalności przy kupnie mieszkania