Aplikacja Instagram dla osób niezaznajomionych z tematem jawi się jako niewielki, prosty program do robienia, szybkiej edycji i udostępniana zdjęć oraz relacji dla obserwujących i znajomych. Takie były początki. Dzisiaj po wielu latach od premiery ten program wygląda bardzo podobnie, ale zmiany, jakie w nim zaszły, są wręcz ogromne. Obecny Instagram ma te same założenia działania, ale całkowicie różne cele. Każdy, kto celuje w dużą liczbę obserwujących, liczy dzisiaj przede wszystkim na możliwość zarobienia ogromnych pieniędzy. To nic złego — taki sam cel przyświeca ludziom korzystającym z Vulkan Bet bonus bez depozytu, czy tworzącym na YouTube lub TikTok.
Zarabianie pieniędzy na Instagramie wiąże się już z całkowicie innymi zasadami funkcjonowania, a Instagram pomimo pozornej prostoty, musiał dostosować się do tego trendu, zmieniając zasady działania. Oto najważniejsze zmiany, jakie wprowadzono na Instagramie w ostatnim czasie. Po ich wstępnej analizie wyraźnie widać, że dzisiejszy model działania aplikacji już dawno zmienił się z oprogramowania do dzielenia się zdjęciami, do idealnej platformy marketingowej, oferującej możliwość zamieszczania reklam.
Ochrona przed mową nienawiści
Nie od dzisiaj wiadomo, że Internet pełen jest kontrowersyjnych treści. Użytkownicy mają różne poglądy i niekiedy neutralne zdjęcie może wywołać prawdziwą burzę. Programiści Instagrama opracowali rozwiązanie, które ma automatycznie filtrować i ukrywać obraźliwe treści. Wystarczy włączyć odpowiednią opcję w programie.
To bardzo dobre rozwiązanie — szczególnie dla tych użytkowników, którzy nie radzą sobie z krytyką. Jeśli ktoś staje się osobą publiczną na Instagramie, to bez względu na to, jak urodziwy i miły będzie — zawsze znajdą się tacy, którzy będą go krytykować. W takim przypadku wystarczy wejść w ustawienia swojego profilu, następnie kliknąć sekcję prywatność, komentarze i tam będzie opcja filtrująca treści obraźliwe. Warto to sprawdzić, ponieważ może być automatycznie zaznaczona, odcinając użytkownika od części komentarzy. W końcu nie wszyscy będą chcieli filtrować treści obraźliwe.
Ułatwienia dla lokowania reklam
Instagram jest doskonałym miejscem do lokowania reklam. Ma zasięg około 1 miliarda użytkowników, dzięki czemu jest jednym z najlepiej opłacanych miejsc przez reklamodawców na świecie. Jakieś bardzo ważne wydarzenie w świece sportu? Reklamę obejrzy kilkadziesiąt milionów odbiorców. Post na Instagramie Cristiano Ronaldo — reklamę wyświetli nawet 300 milionów użytkowników. To obrazuje, jak bardzo w ostatnim czasie zmienił się świat marketingu i reklamy, a Instagram doskonale się do tego dopasowuje. Jeśli ktoś zamieści link do Vulkan Bet, to im liczniejsza grupa odbiorców, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś go kliknie, żeby sprawdzić, o co chodzi.
Prawie każda kolejna aktualizacja ma ułatwiać życie użytkownikom i reklamodawcom. Najistotniejsze zmiany, które pojawiły się w ostatnim czasie, to:
-
tagi produktów i treści marki w Reels;
-
możliwość tworzenia przewodników;
-
opcja sklepu i Reels na ekranie głównym profilu;
-
tagi produktów bezpośrednio na reklamach Instagrama;
-
nowe narzędzia w sklepach.
Wszystkie te zmiany mają ułatwić poruszanie się i korzystanie z Instagrama, który dzisiaj jest przede wszystkim platformą marketingową. Oczywiście można z niego korzystać jak dawniej i ogromna część użytkowników to robi, ale wszystkie z wymienionych zmian wskazują, w którą stronę będą podążać twórcy. Po co zabijać kurę znoszącą złote jajka, jak można ją jeszcze dokarmić?
Rozszerzenie limitu długości relacji na żywo
Jakiś czas temu zdecydowano się znacząco wydłużyć opcję relacji na żywo. Obecnie może ona trwać do 4 godzin, co znacząco zwiększa jej możliwości. To odpowiedź na potrzeby rynku. Coraz więcej użytkowników decyduje się na tworzenie transmisji na żywo, gdzie prezentowane są produkty, ubrania itd. Taki model sprzedaży/reklamy znacząco rozwinął się podczas pandemii koronawirusa. W czasie trwania lockdownu każdy z pewnością wielokrotnie natknął się na facebookowe/instagramowe relacje z zamkniętych sklepów lub od trenerów fitness, którzy przeprowadzali zdalne treningi ze swoimi fanami.
Zmiany w polityce nagości
Pomimo tego, że nie jest to bezpośrednia aktualizacja oprogramowania, warto o tym wspomnieć. Do niedawna nagość na Instagramie była traktowana różnie. W regulaminie był zapis ograniczający takie treści, ale nie był on precyzyjny. W efekcie tego dochodziło do sytuacji, kiedy niektóre treści były usuwane, a inne — nie. Po usunięciu postów czarnoskórej modelki plus-size i całej dyskusji, jaka potem rozgorzała, władze Instagrama zdecydowały się doprecyzować regulacje dotyczące nagości na platformie.
Kontrowersje związane z Instagramem
Tak ogromna platforma internetowa, jak Instagram zawsze będzie związana z różnymi kontrowersjami. Nie od dzisiaj wiadomo, że Internet i jego następstwa, a przede wszystkim portale społecznościowe, mają ogromną moc, która powinna być w pewnym stopniu kontrolowana.
Największe kontrowersje w przypadku Instagrama powodują influencerzy, czyli popularne osoby na Instagramie, które zgromadziły dużą liczbę obserwujących i zaczynają lokować w swoich postach produkty, które niekoniecznie działają tak dobrze, jak oni to przedstawiają. Oczywiście takie działania są opłacane przez reklamodawców. Coraz częściej porusza się kwestie etyki działań influencerów, ponieważ zaczyna się ich traktować jak akwizytorów, którzy zrobią dosłownie wszystko za pieniądze. Mogą oni wskazać swoim fanom średniej jakości (ale bardzo drogie) kosmetyki jako te, które odpowiadają za ich idealną cerę (co jest oczywiście nieprawdą) czy zachęcą do skorzystania z jakiejś usługi, która wcale nie da aż tak spektakularnych rezultatów.
Jeśli Instagram nie zacznie regulować tego procederu, to w niedalekiej przyszłości może okazać się, że ludzie odwrócą się od tej platformy i możliwości marketingowe będą systematycznie przechodzić na inne pojawiające się w Internecie usługi, które będą miały o wiele lepsze podejście do rzetelnego przedstawienia reklamy.