Ile kosztuje założenie i utrzymanie strony internetowe?
Strony internetowe otaczają nas z każdej strony. W realnym świecie oczywiście nie możemy ich dostrzec, czy dotknąć, ale w sferze cyfrowej jest ich już około 2 miliardy i liczba ta będzie stale rosła. Stronę może założyć praktycznie każdy. Warto jednak zaznaczyć, że pojęcie strony internetowej nie będzie znaczyć to samo dla każdego. Dla jednego wystarczy „strona” na Facebooku, blog, a dla innego będą to całe portale internetowe jak, chociażby dowolne kasyno online. Dlatego, żeby dowiedzieć się, ile kosztuje założenie i utrzymanie strony internetowej, należy najpierw zrozumieć, czym jest właściwie strona internetowa.
Strona internetowa – czym właściwie jest?
Stroną internetową nazywamy dokument udostępniony w Internecie, z którego można korzystać za pomocą przeglądarki internetowej z urządzenia podłączonego do sieci. Strony internetowe łączą się ze sobą przez hiperłącza, linki itp., tworząc witryny internetowe, czyli to, o czym najczęściej myślimy, mówiąc strona internetowa. Witryny mogą zawierać setki, tysiące, a nawet miliony podstron – wszystko zależy od usług, które oferują. Taką ogromną stroną internetową będzie, chociażby najpopularniejszy sklep internetowy na świecie. Amazon zawiera w sobie nawet dziesiątki milionów podstron dla każdego przedmiotu, który znajduje się w sprzedaży.
Każda strona internetowa musi mieć swój adres elektroniczny URL i tutaj powoli wchodzimy w sferę, która zaczyna pochłaniać pieniądze. Ponieważ samą stronę internetową może sobie napisać każdy. Wystarczy znać kod HTML, otworzyć notatnik lub dowolny inny edytor tekstowy i zacząć tworzyć. Kiedy strona jest już gotowa, to wystarczy włączyć ją za pomocą przeglądarki i wszystko jest gotowe. Problem pojawia się, kiedy chcemy, żeby ktoś z zewnątrz miał dostęp do naszej witryny. Najwygodniejszym sposobem jest zaopatrzenie się odpowiednią domenę oraz serwer, który umożliwi działanie strony przez cały czas. W przeciwnym wypadku należałoby udostępnić własny komputer, co na dłuższą metę może być uciążliwe.
Koszty tworzenia strony internetowej
Początkowo każdemu może się wydawać, że strony internetowe to bardzo proste twory, obejmujące kilka podstron, trochę tekstu i grafiki. Jeżeli ktoś chce stworzyć bloga, czy inną najprostszą formę strony internetowej, to rzeczywiście – utworzenie takiego portalu nie powinno sprawić problemu komuś, kto trochę liznął tworzenia w HTML i radzi sobie z różnymi narzędziami do tworzenia stron internetowych. Jeżeli jednak ktoś ma zamiar stworzyć coś oryginalnego, wyróżniającego się, to należy skorzystać z pomocy specjalisty.
Zatem ile kosztuje założenie strony internetowej? Jak łatwo można się domyślić, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi i każda witryna będzie miała inny koszt. Możemy się jednak posłużyć przykładem klasycznej, prostej strony informacyjnej pod prowadzenie firmy. Żeby ją założyć potrzeba:
- specjalisty/firmy specjalistycznej, zajmującej się tworzeniem stron internetowych;
- domeny;
- hostingu.
Poniżej szczegółowo omówimy każdy z tych elementów, wyjaśniając, za co odpowiada konkretny czynnik „składowy” produkcji strony i z jakimi kosztami należy się liczyć.
Zaprojektowanie strony internetowej
Jak już zostało wspomniane, napisanie strony internetowej w najprostszej postaci nie powinno być dla nikogo problemem. Wystarczy poznać kilka podstawowych funkcji lub skorzystać z gotowych szablonów, których w Internecie jest cała masa. Jeśli jednak ktoś ma ambitniejsze plany, wykraczające poza lokalne udostępnianie czegoś wśród znajomych, to powinien skorzystać z usług specjalisty.
Tworzenie stron na poziomie profesjonalnym to bardzo trudna sztuka i zajmują się nią informatycy, którzy latami zdobywali i szlifowali swoje umiejętności w tej kwestii. Oczywiście jak łatwo można się domyślić, strony są różne, co można porównać do budownictwa – wieżowce, bloki, domy mieszkalne – wszystkie będą się znacząco od siebie różnić pod względem cen. Tak samo jest ze stronami internetowymi.
Jednak przyjmując standardową, relatywnie prostą stronę internetową, która powstaje w celach informacyjnych dla konkretnej firmy, przy relatywnie prostej szacie graficznej i standardowej liczbie podstron, koszt może się wahać od 2000 do 4000 zł. Jeżeli doda się do tego optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych i wdrożenie narzędzia CMS (do samodzielnego aktualizowania treści na stronie), to cena wzrasta dwukrotnie.
Zakup domeny
Domena jest istotnym czynnikiem, wpływającym na rozpoznawalność witryny. Najlepiej, aby była podobna lub identyczna z nazwą firmy i łatwa w zapamiętaniu. W świecie rzeczywistym firma, która chce być rozpoznawalna, musi mieć przede wszystkim dobrą lokalizację – podobnie jest w sieci. Domena jest istotnym czynnikiem i swego rodzaju wizytówką. Wystarczy zastanowić się, jak sami reagujemy na różne kwestie podczas przeglądania sieci. Jeżeli szukamy sklepu internetowego i mamy do wyboru sklepinternetowy.pl i sklep-x2332-internetowy.com, to instynktownie uznamy, że ta pierwsza domena zapewni nam bardziej profesjonalne usługi.
O ile nie mówimy o nazwie, która jest rozpoznawalna, to koszt takiej domeny będzie relatywnie niewielki. Szacuje się, że standardowa domena kosztuje około 100 zł rocznie, co nie jest dużym wydatkiem w porównaniu do całkowitego kosztu utworzenia strony. Jeśli jednak ktoś ma ochotę na domenę, która jest rozchwytywana, to należy liczyć się ze znacznie większym kosztem, sięgającym nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Domenę można także stworzyć za darmo, korzystając z kreatora stron internetowych lub wykupując hosting, co znacząco ułatwia proces tworzenia strony i obniża koszt całościowy.
Hosting – dom dla naszej strony
Strona internetowa musi być gdzieś przechowywana – w miejscu, z którym każdy będzie mógł się bez większego problemu połączyć. To serwery, na które przesyła się wszystkie pliki oraz aktualizacje. Standardowa, prosta strona internetowa będzie zajmować maksymalnie kilkaset MB. To niewiele na dzisiejsze standardy, więc koszt utrzymania takiego hostingu będzie relatywie niski. Wszystko zależy także od planów subskrypcji lub długości umowy na świadczenie usług hostingu. W najprostszym przypadku należy się jednak przygotować na koszt, wynoszący od 200 do 300 zł w skali roku.
Podsumowanie – ile i za co?
Dostępność w Internecie może dać ogromne zasięgi. Dlatego w zależności od rodzaju swojej działalności, warto zastanowić się, czy nie warto zainwestować we własną stronę internetową. Duże znaczenie będzie miał cel, który chcemy osiągnąć. Warto tutaj zaznaczyć, że na Facebooku można utworzyć taką „stronę” zupełnie za darmo i jeżeli odpowiednio się ją poprowadzi, to efekt może być znacznie lepszy, niż w przypadku standardowej witryny internetowej.
Oto podsumowanie kosztów utworzenia oraz utrzymania strony internetowej: